Laat voor het eten

Fietstochten en fietsreizen

Adviezen en aanraders

Foto boven: Elsbeth, in vol ornaat, in een halfwoestijn in Iran.

Toen ik het in m’n kop kreeg om te gaan fietsen, ben ik gaan zoeken, luisteren en lezen. Ik pakte het aan als een wetenschappelijk onderzoek. Lezen, nog meer lezen, argument en tegenargument. Praten met mensen, naar beurzen en lezingen. Waar ik me vooral op richtte, en waar ik het meeste aan gehad heb, zijn de ervaringen van anderen. Daarom deel ik mijn eigen belevenissen en bevindingen graag in de hoop dat je er wat aan hebt.

Mijn achtergrond
(zodat je weet welk fundament deze pagina’s hebben)
Fietser zijn  Fietsen met bagage doe ik sinds 1992, in twee periodes. Op m’n eerste fietstocht fietste ik solo van Kopenhagen naar de Noordkaap. Ik gooide mezelf – met precies 213 kilometers aan bagagefiets-ervaring – in het diepe en bleek te kunnen zwemmen. Maar diep ging ik. Ik werd fietser in hart en nieren. Na nog wat fietsvakanties maakte ik in 1995 en 1996 m’n eerste fietsreis. Samen met vriendin Berber begon ik in Jakarta en fietste ik in Indonesië, Maleisië, Thailand, India en Nepal. Vliegen van Delhi naar Rome en daarna fietsend terug naar Nederland. 9000 Kilometer fietsen (hier niet gepubliceerd) en vier weken lopen rond de Annapurna’s in zo’n 10 maanden. Omdat ik nog een keer, en langer, weg wilde ging ik op zoek naar een nieuwe fietspartner – Berber en ik waren inmiddels ieder onze eigen weg gegaan. In het najaar van 1997 kwam ik Elsbeth tegen en begonnen we samen aan de voorbereiding van een lange reis. We bleken het ook op het persoonlijke vlak goed met elkaar te kunnen vinden, dus op 29 maart 1999 gingen we in ondertrouw, om een dag later weg te fietsen uit Amsterdam. We bleven lang weg. Dat verhaal ben ik nog aan het vertellen, maar het werden uiteindelijk 23.500 kilometer. Na wat fietsvakanties in Zuid- en Noord-Europa kwamen er vanaf eind 2005 twee mooie mannen in ons leven, en bleven de fietsen een tijdlang in de garage staan.
Maar echte liefde gaat nooit over. Dus toen die mannen groter en zelfredzamer werden, begon ik in 2014 aan m’n tweede fietsersleven. Meerdaagse tochten, zoveel mogelijk de auto laten staan om weer fiets-fit te worden en een nieuwe duik in fietsmaterialen, uitrusting, navigatie en routes. Ik kocht een nieuwe fiets, nieuwe spullen en begon in 2017 deze website.
Alles bij elkaar kom ik inmiddels aan zo’n 50.000 bagagekilometers. Dat maakt me een kleine jongen in vergelijking tot iemand als Frank van Rijn.

M’n eerste bagagefiets, een Orbit-randonneur.

Bagagefietsen  M’n eerste bagagefiets, een maatfiets met een frame van Orbit, bouwde ik grotendeels zelf op – in Antwerpen, begeleid en geïnstrueerd door een bevriende fietsenmaker – en op basis van een eigen onderdelenlijst. Omdat dit op de Noordkaap-tocht geen optimaal frame bleek, kocht ik in 1995 een eveneens zelf samengestelde maat-randonneur van Snel (een Cruiser 28″), waarop ik onder andere de twee lange reizen maakte. Na 40.000 kilometer mocht de Snel met pensioen, en kocht ik eind 2014 bij Vittorio m’n derde bagagefiets, opnieuw een maatfiets op basis van eigen wensen.

Andere fietsen  Omdat oudste zoon Dirk daar fietst, begeleid ik sinds een aantal jaren jonge wielrenners van Wielervereniging Eemland tijdens veldrijtrainingen. Daardoor heb ik een goed beeld van de eigenschappen en onderdelen van racefietsen en mountainbikes, hetgeen van pas komt bij de uitleg waarom een bagagefiets soms wel en soms juist niet op een racefiets of mountainbike lijkt.

Uitrusting  Toen ik in 1990 de krijgsmacht en een carrière als beroepsofficier verliet, ben ik opnieuw bij nul begonnen en gaan studeren. Om dat te kunnen betalen (en niet te hoeven lenen) ging ik een paar dagen per week werken bij een importeur voor kampeer-, reis- en bergsportmateriaal. Als vertegenwoordiger ging ik met merken als The North Face, MSR, Eagle Creek en Black Diamond langs alle outdoor-winkels in België en Zuid-Nederland. Dat liep op een prettige manier uit de hand. Ik bleek te kunnen verkopen, en ik bleek het leuk te vinden om álles te weten over de spullen die ik verkocht. Ik ging fulltime werken (en parkeerde het afstuderen een tijdje), clinics geven aan verkoopmedewerkers en werd op beurzen de pers-contactpersoon voor bladen als Op Pad. Na mijn afstuderen en de fietsreis met Elsbeth werd ik zzp-er en verbond ik me een aantal jaren aan het blad Outdoor Magazine, als vaste schrijver van ‘technische’ artikelen over onderwerpen als slaapzakken, branders, waterzuivering en outdoorkleding. Al ben ik sinds 2006 geswitcht naar de wereld van tunnels en tunnelveiligheid, nieuwe materialen en uitrusting blijven me interesseren, al was het maar omdat ik ze als bagagefietser blijf gebruiken.

Waar te beginnen?
Het eerste advies wat ik je kan geven is: luister naar meer dan één verhaal. Elke fietser vindt dat hij de juiste keuzes heeft gemaakt. Maar niet elke fietser heeft gedaan wat jij wilt gaan doen. Ga, net als in de wetenschap, op zoek naar een patroon. Als je genoeg ervaringen voorbij hebt zien komen, ontstaat vanzelf een beeld van wat een goed advies is voor je eigen plannen en ambities.

Ten tweede: kijk niet zozeer naar de keuzes die mensen gemaakt hebben, maar naar het waarom van die keuzes. Dat is wat echt interessant is. Een keuze die iemand maakt, ook al lijkt die volslagen weird, heeft altijd een ‘waarom’. Als je de moeite neemt om de reden voor een keuze te achterhalen, helpt dat je om te bepalen of die reden ook voor jouw situatie geldt. Ik zal mijn eigen keuzes zoveel mogelijk uitleggen.

Als laatste: maak een goede analyse van wat je te wachten staat. Ik ben fietsers tegengekomen die op dikke 26-inch profielbanden door Iran fietsten omdat ze dachten dat de meeste (doorgaande) wegen slecht of onverhard zouden zijn. Dat zijn ze niet, ze behoren tot de beste wegen waarover ik gefietst heb. ‘Grip’ gaat automatisch samen met wrijving, dat is het hele idee van grip. Wrijving is weerstand en kost energie, die je in de warmte en de drukte van Azië veel beter voor andere dingen kunt gebruiken. Waarmee ik een eerste voorbeeld heb gegeven van een verhaal en een waarom.

Als allerlaatste: veel plezier met de voorpret!

Index
Dit lijstje is duidelijk nog in de groei. En zoals dat gaat bij groeien: het wordt vanzelf groter.

De tent

De slaapzak

Winterfietsen

De bagagefiets

Geef een reactie

Velden met een * zijn verplicht. Geen nood: je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en is niet zichtbaar voor anderen.


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.