Foto boven: Elsbeth in vol ornaat, in de halfwoestijn van midden-Iran.
Bij de voorbereiding van reizen en kortere tochten kijk ik naar de ervaringen van anderen. Ik heb veel gehad aan de verhalen en adviezen van fietsers die tochten hebben gemaakt die vergelijkbaar zijn met m’n eigen plannen. Daarom deel ik mijn eigen belevenissen en bevindingen graag met je in de hoop dat je er wat aan hebt. Ik doe dat met een serie pagina’s die elk een eigen thema hebben, zoals tenten, slaapzakken en fietsonderdelen. Een index daarvan vind je hieronder.
Je zult merken dat ik op de informatiepagina’s verder ga dan alleen de tent of de slaapzak die ik zelf gebruik. Dat komt omdat ik jarenlang heb gewerkt in de wereld van outdoor-uitrusting en -kleding, eerst als vertegenwoordiger en techniek-vraagbaak, daarna als schrijver van achtergrondartikelen over spullen en kleding. Mijn fiets-CV geeft een indruk van m’n achtergrond op dat gebied.
Maar echte liefde gaat nooit over. Dus toen die mannen groter en zelfredzamer werden, begon ik in 2014 aan m’n tweede fietsersleven. Meerdaagse tochten, zoveel mogelijk de auto laten staan om weer fiets-fit te worden en een nieuwe duik in fietsmaterialen, uitrusting, navigatie en routes. Ik kocht een nieuwe fiets, nieuwe spullen en begon in 2016 deze website. Alles bij elkaar kom ik inmiddels aan zo’n 54.000 bagagekilometers. Dat lijken er redelijk wat, maar het maakt me een kleine jongen in vergelijking tot iemand als Frank van Rijn.

M’n eerste bagagefiets, een Orbit-randonneur.
Bagagefietsen M’n eerste bagagefiets, een maatfiets met een frame van Orbit (een Engelse framebouwer uit Sheffield), bouwde ik grotendeels zelf op – in Antwerpen, begeleid en geïnstrueerd door een bevriende fietsenmaker – en op basis van een eigen onderdelenlijst. Omdat dit op de Noordkaap-tocht geen optimaal frame bleek, kocht ik in 1995 een eveneens zelf samengestelde maat-randonneur van Snel (een Cruiser 28″), waarop ik onder andere de twee lange reizen maakte. Na 40.000 kilometer mocht de Snel met pensioen, en kocht ik eind 2014 bij Vittorio m’n derde bagagefiets, opnieuw een maatfiets op basis van eigen wensen.
Sinds april 2020 heb ik een ligfiets van Nazca. Mijn ervaringen daarmee zijn nog aan het groeien.
Andere fietsen Oudste zoon Dirk is wielrenner en fietst bij Wielervereniging Eemland. Zelf begeleid ik daar sinds een aantal jaren jeugdrenners tijdens veldrijtrainingen. Daardoor heb ik een goed beeld van wielrenners, hun kleding en de eigenschappen en onderdelen van veldrijfietsen, racefietsen en mountainbikes. Dat komt van pas bij de uitleg wat de verschillend zijn tussen bagagefietsers en wielrenners en waarom een bagagefiets soms wel en soms juist niet op een racefiets of mountainbike lijkt.
Uitrusting Toen ik in 1990 de krijgsmacht en een carrière als beroepsofficier verliet, ben ik opnieuw bij nul begonnen en gaan studeren. Om dat te kunnen betalen (en niet te hoeven lenen) ging ik een paar dagen per week werken bij een importeur voor kampeer-, reis- en bergsportmateriaal. Als vertegenwoordiger ging ik met merken als The North Face, MSR, Eagle Creek en Black Diamond langs alle outdoor-winkels in België en Zuid-Nederland. Dat liep op een prettige manier uit de hand. Ik bleek te kunnen verkopen, en ik bleek het leuk te vinden om álles te weten over de spullen die ik verkocht. Ik ging fulltime werken (en parkeerde het afstuderen een tijdje), clinics geven aan verkoopmedewerkers en werd op beurzen de pers-contactpersoon voor bladen als Op Pad. Na mijn afstuderen en de fietsreis met Elsbeth werd ik zzp-er en verbond ik me een aantal jaren aan het blad Outdoor Magazine, als vaste schrijver van ’technische’ artikelen over onderwerpen als slaapzakken, branders, waterzuivering en outdoorkleding. Al ben ik sinds 2006 geswitcht naar de wereld van tunnels en tunnelveiligheid, nieuwe materialen en uitrusting blijven me interesseren, al was het maar omdat ik ze als bagagefietser blijf gebruiken.
De voorbereiding – waar te beginnen?
Toen ik het in m’n kop kreeg om te gaan fietsen ben ik gaan zoeken, luisteren en lezen. Ik pakte het aan als een wetenschappelijk onderzoek. Lezen, nog meer lezen, argument en tegenargument. Praten met mensen, naar beurzen en lezingen. Waar ik me vooral op richtte, en waar ik het meeste aan gehad heb, zijn de ervaringen van anderen. Die van mij vind je hieronder.
Het eerste advies wat ik je kan geven is: luister naar meer dan één verhaal. Elke fietser vindt dat hij de juiste keuzes heeft gemaakt. Maar niet elke fietser heeft gedaan wat jij wilt gaan doen. Ga, net als in de wetenschap, op zoek naar een patroon. Als je genoeg ervaringen voorbij hebt zien komen, ontstaat vanzelf een beeld van wat een goed advies is voor je eigen plannen en ambities.
Ten tweede: kijk niet zozeer naar de keuzes die mensen gemaakt hebben, maar naar het waarom van die keuzes. Dat is wat echt interessant is. Een keuze die iemand maakt, ook al lijkt die volslagen weird, heeft altijd een ‘waarom’. Als je de moeite neemt om de reden voor een keuze te achterhalen, helpt dat je om te bepalen of die reden ook voor jouw situatie geldt. Ik zal mijn eigen keuzes zoveel mogelijk uitleggen.
Als laatste: maak een goede analyse van wat je te wachten staat. Ik ben fietsers tegengekomen die op dikke 26-inch profielbanden door Iran fietsten omdat ze dachten dat de meeste (doorgaande) wegen slecht of onverhard zouden zijn. Dat zijn ze niet, ze behoren tot de beste wegen waarover ik gefietst heb. ‘Grip’ gaat automatisch samen met wrijving, dat is het hele idee van grip. Wrijving is weerstand en kost energie, die je in de warmte en de drukte van Azië veel beter voor andere dingen kunt gebruiken. Waarmee ik een eerste voorbeeld heb gegeven van een verhaal en een waarom.
Als allerlaatste: veel plezier met de voorpret!
Index
Dit lijstje is duidelijk nog in de groei. En zoals dat gaat bij groeien: het wordt vanzelf groter. Elk van onderstaande links opent een nieuwe pagina.