Foto hierboven: de avond valt bij Jemeppe-sur-Sambre, tussen Charleroi en Namur.
Van 1 tot en met 8 januari 2023 fietste ik van Lille naar Amersfoort, via de RV6 en de Vennbahn. Hieronder verschijnen op termijn de links naar het verhaal van die tocht. Omdat andere fietsverhalen nog niet klaar zijn, laat dit verhaal nog even op zich wachten.
Dag 1 | Proloog: Kortrijk (B) – Lille (F)
Dag 2 | Lille – Soignies (B)
Dag 3 | Soignies – Namur
Dag 4 | Namur – Nassogne
Dag 5 | Nassogne – Troisvierges (L)
Dag 6 | Troisvierges – Aachen (D)
Dag 7 | Aachen – Sint Anthonis (NL)
Dag 8 | Sint Anthonis – Amersfoort
Door het gewest Wallonië, het Frans- en Duitstalige deel van België, lopen elf Rando Vélo’s (RV’s). Fietsroutes als de streek waar ze doorheen lopen: ongepolijst, ver van de drukte en van een waarachtige schoonheid zonder vernislaag. Natuur, platteland en avontuur. Verwacht geen routebordjes, geen overzichtsborden met ‘u bevindt zich hier’ (vous êtes ici, welteverstaan), geen uitspanningen waar RV-fietsers elkaar ontmoeten. Met een beetje geluk is er niemand. Verwacht stukjes je fiets duwen door het hoge gras (als het pad er even niet is), paden langs rivieren waarvan je het bestaan niet wist. Een verlaten abdij, stille bossen, lange heuvels, steden die voelen als Frankrijk op z’n authentiekst. Bakkers die op zondag open zijn. Vervallen hoeves als fietste je door Roemenië. Vriendelijkheid die groeit met elk Frans woord dat je toch nog bleek te kennen. Een land dat ver weg kan voelen en waar je toch na driekwart dag treinen middenin zit. Een beetje mijn land.
Wensenlijst
Een aantal jaren geleden nam ik me voor om ze allemaal te fietsen, de elf RV’s. Ik fietste het grootste deel van de RV2 en de RV7, en de RV4 Est (Oost). Daarna kwamen Parijs, Berlijn en Rome en raakte het RV-plan in de vergetelheid. Totdat ik dit najaar verlangde naar een wintertocht die eenvoudig te organiseren was en als avontuur zou voelen. Op mijn RV-wensenlijst stond de RV6 bovenaan, met een start in Lille (Noord-Frankrijk) en met Wiltz (Noord-Luxemburg) als eindpunt. Door mijn treinervaring tijdens de proloog van de Maasroute weet ik dat met een fiets in de trein naar Noord-Frankrijk niet ingewikkeld is. In Wiltz was ik een paar keer, heel lang geleden, op het internationale Scouting-kampeerterrein. Van Wiltz is het maar een klein stukje naar Troisvierges, waar de Vennbahn begint of eindigt. Ik zou de Vennbahn een keer helemaal kunnen fietsen, het zuidelijkste deel ken ik niet.
Op z’n plaats
Vanaf Aachen (aan het andere eind van de Vennbahn) zou ik naar het noorden kunnen fietsen, door de grensstreek richting de bossen op de oostoever van de Maas. Ik zou weer op De Vlagberg kunnen slapen, het natuurkampeerterrein waar ik tijdens tochten vaker overnacht heb. Van daar is het nog maar een dag fietsen naar Amersfoort. De Kerstvakantie valt dit jaar zodanig dat ik na Oudjaar een volle week heb voordat de mannen weer naar school moeten en Elsbeth (leerkracht) weer begint met werken. Mijn opdrachtgevers bewegen mee met schoolvakanties. M’n plan lijkt op z’n plaats te vallen. Ik maak een schatting van de afstand, die past in zeven fietsdagen. Ik ga het doen.
Het plan
Op Nieuwjaarsdag neem ik ’s morgens de trein naar Kortrijk. Het laatste stuk van Kortrijk naar Lille (met een Franse TER-trein, fiets gratis mee, 38 minuten) kan ik niet via NS International boeken. Ook bij de Maasroute kon dat niet, het laatste stuk tussen Luxembourg (stad) en Nancy (met een Franse TER-trein) moest ik via de SNCF-Connect app (hier en hier) regelen. Boeken via NS International heb ik overigens telefonisch gedaan, online kun je geen fietsticket meeboeken. In totaal € 49 inclusief fietsticket (waarbij ik in Nederland met 40 procent korting reis), van Amersfoort naar Kortrijk.
Het ticket voor het laatste stuk tot Lille wil ik via de app regelen, maar op de kaart zie ik dat dat maar 30 kilometer is. Het zal dan nog middag (en licht) zijn, ik ga het fietsen. Maak ik een keer dat bijzondere grensgebied mee en ga ik met de fiets de grens over. In Lille slaap ik in B&B Hotel Lille Centre Grand Palais, € 69 inclusief ontbijt.
Mix
Ik maak de tracks tussen Lille en Amersfoort, daarbij tot Wiltz (Luxemburg) de RV6 volgend. Dan naar Troisvierges, over de Vennbahn naar Aachen en vervolgens naar het noorden naar Amersfoort. Van Lille naar Amersfoort is het 746 kilometer, in zeven dagen is dat perfect. Niet te kort, niet te lang.
M’n overnachtingen zijn een mix van hotels, wild kamperen, een legale bivakplaats en een natuurkampeerterrein. Omdat het winter is, met weinig daglicht en aankomsten die steeds in het donker zijn, bereid ik de overnachtingen voor. Hotels en natuurkampeerterrein reserveer ik, wildkampeerplekken verken ik met Google Street View. Een vol hotel of een slechte bosplek is in de zomer niet erg, in het lange avondlicht fiets je simpelweg door tot waar je wel kunt slapen. Op een donkere winteravond doe ik dat liever niet. Tot Namur is het redelijk vlak, daarna komen de heuvels. De Vennbahn is vals plat, na Aachen zijn de heuvels weer voorbij. Ik heb er heel veel zin in.