Laat voor het eten

Fietsverhalen en fietsinformatie

Linkensoep

Inspiratiefietsers

Mede-fietsers die niet alleen verre (of minder verre) reizen maken, maar daar ook een goed verhaal over vertellen. Om jezelf op reis te voelen als dat even niet in het echt kan, om ideeën op te doen en om je te realiseren dat je soms gewoon moet doen waar je van droomt. Deze fietsers deden dat in elk geval.

  • Frank van Rijn | Wereldfietser | Website | ‘s Neerlands bekendste (en misschien wel eerste) wereldfietser – iets dat je bijna zou vergeten in de huidige tijd waarin fietsverhalen vooral via YouTube-vlogs worden verteld. Frank heeft er z’n beroep van gemaakt, hij doet niets anders en niets liever. Dat en schrijven, inmiddels staan er 16 fietsreisboeken op z’n naam. Het mooie aan zijn verhalen, en ongetwijfeld een belangrijke reden voor het succes ervan, is z’n droge humor en totale gebrek aan pretenties. Verwacht van hem geen vals drama, geen heldendom en geen beklag over hoe zwaar een beklimming is of hoe heet de zon. Dat vind ik geweldig aan hem. Niet de standaardset Ortlieb rolsluit-tassen, geen alu Santos met versnellingsnaaf en aandrijfriem, geen fietsbroeken en polyester wielershirts. Met z’n klassieke randonneur, verschoten tassen en wereldreizigers-outfit is hij een man naar m’n hart. Een ware reiziger op de fiets.
  • Iohan Gueorguiev | Wereldfietser | YouTube-kanaal | Website | Van oorsprong Bulgaar, wonend in Canada en al jaren onderweg op een fietstocht van Alaska naar Argentinië. Maar dat is alleen nog maar een kapstok, want Iohan is al sinds 2014 onderweg. Onwaarschijnlijke avonturen van een fietsreiziger met een al even onwaarschijnlijke durf, vriendelijkheid en geduld. Z’n zachtaardigheid opent deuren en mensen, z’n doorzettingsvermogen brengt hem op plekken waar velen alleen te voet komen. Hij zoekt de kleinste wegen op, mountainbike- en ezelpaden, soms halve dagen z’n fiets duwend, altijd met een lach op z’n gezicht. Op een bagagefiets, fatbike, mountainbike of peddelend in een opblaasboot. Bike-packend en fietstassend. Zijn See the world reeks is inmiddels goed voor zo’n 30 uur video, dus als je om inspiratie verlegen zit kun je voorlopig vooruit. Het filmwerk is dik in orde, maar z’n voice-over is vaak slecht verstaanbaar en de achtergrondmuziek is soms van het type tingel-tangel dat erg afleidt van het mooie beeld. You can’t have it all.
  • Ed Pratt | Op een unicycle (eenwieler) de wereld rond | YouTube-kanaal | Wiki | Website | Een van m’n helden. Als je denkt alles op fietsgebied wel zo’n beetje gezien te hebben: niet. Ed fietste op een unicycle met bagage de wereld rond, op jacht naar een vermelding in het Guinness Book of Records. Dat doet hij op zo’n manier dat ik meteen verkocht was. Z’n Britse accent, humor, doorzettingsvermogen en vriendelijkheid maken z’n verhalen sympathiek, het prachtige camerawerk doet je vergeten dat hij dit allemaal in z’n eentje en onderweg heeft gedaan. Zijn ambitie om er z’n werk van te maken is onmiskenbaar, Ed kan filmen, editen en een goed verhaal vertellen. Wat mij erg aanspreekt is dat hij vasthoudt aan z’n plan. Hij fietst alles. No cherry picking, geen concessies. Als hij moet liften door materiaalpech laat hij zich na de reparatie weer op precies dezelfde plek afzetten. Dat vind ik mooi. De Everest heb je ook alleen maar beklommen als je elke meter zelf hebt afgelegd. Onderweg maak je bovendien kennis met Super Cycling Man, niet te missen. Als ik dit schrijf woont Ed in Bishkek (Kyrgyzstan/Kirgizië) met z’n (spoiler, sorry) vriendin. Kijken, echt.
  • Bas Jongerius | Van Nederland naar China | YouTube-kanaal | Website (is iets mee? Mijn browser geeft een waarschuwing) | FB | Wat Bas al een tijd voor ogen staat doet hij in 2017: hij fietst naar China. Daarvan maakt hij een serie vaardig gemaakte vlogs, D Tour, in samenwerking met Discovery en ondersteund door een drone. Z’n emoties geeft hij de ruimte, net als z’n bespiegelingen over de landen en mensen onderweg. Een mensen-mens en een avonturier, fijn om te kijken.
  • Bas Idsinga | Rond de Wereld | YouTube-kanaal | Website | In februari 2019 fietst Bas weg uit Nederland, op weg voor een reis rond de wereld. Anders dan andere wereldfietsers gaat Bas niet eerst richting Azië, maar recht naar het zuiden, naar Afrika. Ik kan me niet heugen ooit andere fietsvlogs over Afrika gezien te hebben, elke aflevering van z’n verhaal was van de eerste tot de laatste minuut nieuw voor me. Bas is naturel, you get what you see. Met z’n onverholen Nederlandse accent en no-nonsense kleding en uitrusting zijn z’n vlogs authentiek. Bij vlagen bespiegelend, niet zelden met mooi geformuleerde analyses en altijd oprecht geïnteresseerd in de mensen die hij ontmoet en spreekt. En dan Afrika, wat een continent, wat een verhalen en wat een mensen. Een zeldzame collectie vlogs binnen het enorme YouTube-aanbod. Op moment van schrijven is Bas in Nederland, z’n reis onderbroken door Covid-beperkingen, maar z’n video’s gaan al tot de zuidpunt van Afrika – met daarna als het goed is nog veel landen te gaan.
  • Josh Reid | Van Shanghai naar Newcastle | YouTube-video | YouTube-kanaal | Josh koopt een Giant in de fabriek in Shanghai en fietst ermee naar huis. Dat huis staat niet in een expat-buitenwijk van Shanghai, maar in Newcastle. Hij neemt geen tent mee maar een bivakzak, met z’n spullen in een soort bikepacking-fietstassenmix. Daarin zitten in elk geval een drone en een phone waarmee hij z’n trip naar huis filmt. Josh heeft een soort frisse opgeruimdheid in z’n video’s. Hij doet de 15.000 kilometer in vier maanden, zonder stil te staan bij het daggemiddelde dat je daarvoor moet maken. Wat bij mij een ragdag zou heten, doet Josh vier maanden lang. Door Xinjiang, Kazakstan en over de Pamir Highway. Langs Uzbekistan, de Kaukasus en Turkije. Zelfs over een stukje Vennbahn en met een stop bij Giant Nederland. Ik heb op het punt gestaan om Elsbeth te vragen “hoe zou je het vinden als ik…”.

Fietsroutes – portals

Portals (start-websites) voor fietsroutes.

  • Europafietsers | Fietsroutes door heel Europa | Website | Europafietsers is niet commercieel, maar een stichting met vrijwilligers die het fietsen van meerdaagse tochten door Europa beoogt te stimuleren. De overzichtelijke website biedt je een goede en (heb ik het idee) behoorlijk complete indruk van de fietsroutes die je binnen Europa in je agenda kunt zetten. Gerangschikt naar land, met links naar webshops, uitgevers en websites van routemakers. Een mooi startpunt voor het maken van het plan voor je volgende lange tocht buiten Nederland.
  • Cycling Europe | Fietsroutes richting het zuiden | Benjaminse Uitgeverij | Website | Paul Benjaminse is vooral bekend geworden door zijn fietsroutes naar Rome en Parijs, maar hij heeft veel meer routes uitgezet en in eigen reisgidsen beschreven.
  • Nederland Fietsland | Nederlandse LF-routes en fietsinfo | Stichting Landelijk Fietsplatform | Website | Biedt onder andere een overzicht van de Nederlandse LF-routes, langeafstand-fietsroutes, die je kunt fietsen als je voor een meerdaagse fietstocht niet de grens over wilt (of kunt). Daarnaast veel info over fietsen en fietsvakanties, met name gericht op de beginnende bagagefietser. Er is veel te lezen en te klikken, de site ademt veel fiets-spirit en zit vol ideeën. Om gps-tracks van LF-routes te kunnen downloaden moet je een mailadres opgeven.
  • Grote Routepaden | Belgische LF-routes | Grote Routepaden vzw | Website | Grote Routepaden is een vzw, een vereniging zonder winstoogmerk. Deze Vlaams-Belgische vrijwilligersorganisatie beheert de Belgische langeafstand-fietsroutes (LF-routes), die ontstaan zijn naar analogie van de GR’s, de grande randonnées. In België is dat vernederlandst tot Grote Routepaden, in Nederland heten ze lange-afstandwandelpaden of LAW’s. Belgische LF-routes bieden de mogelijkheid om dicht bij huis (je bent zó met de trein in Vlissingen, Breda, Eindhoven of Maastricht) een meerdaagse tocht door een heel andere omgeving te fietsen. België is echt anders, België is echt leuk. Dat je in eerste instantie alleen de Vlaamse LF-routes kunt vinden lijkt vanuit Nederlands perspectief een beetje flauw en taalstrijdig. Franstalige fietsers hebben echter – voor Belgen allesbehalve verwonderlijk – hun eigen website (zie hieronder).
  • Langeafstand-fietsroutes Wallonië | Rando-Vélo (RV) 1-8 en 10 | samen zo’n 2000 km | Website | Een in Nederland weinig bekende serie fietsroutes door Wallonië (Frans- en Duitstalig België). De soms rauwe routes voeren je door gegarandeerd onbekende stukken Wallonië, door stille boerendorpen en nog stillere bossen, langs rivieren en een enkele Ardennen-hotspot. Ik heb er een paar (RV 2, RV 4 Est en RV 7) gefietst en vond ze geweldig, ik houd van het informele en minder opgeruimde van België en van het ongepolijste van de Waalse natuur. En vergeet de bakkers niet. Soms moet je je fiets een stuk duwen (of afladen voor een steile voetgangersbrug), soms zijn de klimmen bruut, maar dat hoort er allemaal bij, die momenten overheersen niet. Dicht bij huis en toch echte avonturen. Tracks zijn gratis te downloaden, voor gidsliefhebbers zijn er ook (Franstalige) routegidsen met kaartjes.

Fietsroutes

Twee pagina’s uit Deel 1 van de Reitsma-route.

Kant-en-klaar uitgezette fietsroutes met begeleidende routegids.

  • Naar Rome | Onbegrensd fietsen van Amsterdam naar Rome | Paul Benjaminse | 1948 km (Maastricht-Rome, hoofdroute) | Website | Een klassieker onder de Nederlandse lange-afstandsroutes. Beginnend in Maastricht loopt de route via de Hoge Venen, de Ardennen en de oostrand van Luxemburg naar het Moezeldal, de Elzas, de Vogezen en Basel. Daarna gaat het pal oost via het Rijndal, na de Bodensee richting het zuiden naar Chur en een Alpenoversteek via de Splügenpas (2113 m). Na langs de Lagi di Como en d’Iseo gefietst te hebben ga je zuid over de Povlakte, steek je de Apennijnen over en fiets je via Toscana en Umbrië naar de grote stad aan de Tiber. De route van Maastricht naar Vaticaanstad is beschreven en weergegeven (op kaarten van eigen hand, Benjaminse is cartograaf) in drie routegidsen. Bevlogen, aanstekelijk en mooi uitgevoerd, met veel achtergrondinfo, fietsplezier en alternatieve routedelen voor asfaltrijders of klimvermijders. Maar het is ook puzzelen. De tekst houdt geen gelijke tred met de kaartjes en de route-varianten staan tussen de hoofdroute, waardoor je de lijn van de routebeschrijving gemakkelijk kwijtraakt.
  • Naar Rome | Reitsma’s Route naar Rome | Hans Reitsma | 2180 km (Amsterdam-Rome, hoofdroute) | Website | Net zo’n klassieker en net zo Nederlands. Reitsma’s route begint (wel) in Amsterdam en gaat niet naar het zuiden richting Luxemburg en Basel, maar naar het zuidoosten, schuin Duitsland doorstekend op weg naar Oostenrijk. Via Amersfoort (niet te missen natuurlijk), Nijmegen en Roermond naar het Rijndal, Koblenz en Heidelberg. Daarna naar Augsburg en Garmisch-Partenkirchen en via de Buchener Höhe (1247 m) en de Reschenpas (1515 m) naar Bolzano en Verona. Tot slot via Ravenna en Assisi (of via de Toscana-variant Bologna-Firenze-Siena) naar Roma. Ook Reitsma beschrijft zijn route verdeeld over drie routegidsen. Die zijn een toonbeeld van overzichtelijkheid. Waar Benjaminse in zijn routebeschrijving een verhaal vertelt, geeft Reitsma vooral feitelijke – drogere – informatie, die steeds naast het bijbehorende kaartje staat. Minder charme en minder route-alternatieven, maar ook minder gepuzzel.
  • Naar Parijs | Fietsen naar Parijs | Paul Benjaminse | 516 km (Eindhoven-Parijs, hoofdroute) | Website | Geen lange route, met genoeg afwisseling en een eindpunt dat tot de verbeelding spreekt – misschien wel de ideale route voor een eerste bagagetocht. De route heeft twee aanloopmogelijkheden, vanaf Maastricht en vanaf Eindhoven, die aan de Maas bij Dinant samenkomen. Vandaar volgt de route eerst nog een stuk de Maas en klimt dan het Maasdal uit naar Mariembourg, door de Fagne naar de grens met Frankrijk. Niet lang daarna fiets je door de Thiérache, langs een niet te missen reeks vestingkerken, naar Laon. Via bossen, langs kasteelruïnes en door het mild glooiende platteland bereik je het Forêt de Compiègne en fiets je door de velden naar de rand van Parijs. Via een lang en recht fietspad langs een kanaal bereik je tot slot de Cathédrale Notre-Dame de Paris. Verhalend beschreven in een mooie routegids met kaartjes en achtergrondinformatie.

Fietswinkels

Er zijn – gelukkig – heel veel fietswinkels en fietsenmakers. Maar die hebben niet allemaal verstand van bagagefietsen. Deze fietswinkels hebben dat beslist wel. Lijst gaat nog groeien.

  • Horizon Bicycles | Bagagefietsen, reisfietsen, bikepacking | Oudegracht 65, Utrecht | Website | Ik ontdekte Horizon toen ik op zoek was naar een fietswinkel die een Forumslader voor m’n Vittorio kon leveren en inbouwen. Dat is gelukt, naar grote tevredenheid. Sindsdien kom ik er vaker. Eigenaar Ruud is een fietshobbyist, in positieve zin. Hij weet niet alleen alles van fietstechniek, hij begrijpt ook de wensen van bagagefietsers en hoe die te vertalen naar de juiste fiets. Op m’n Vittorio zit inmiddels niet alleen een Forumslader, maar ook MKS-pedalen (de absolute top in plateau-pedalen) en V-brakes die, door aangepaste remkabels en kabelloop, remmen als de beste schijfrem. Dealer van onder andere Idworx, Velotraum en Gaastra. Fijne winkel, goed advies en een service die niets te wensen overlaat. Beslist een aanrader.

Fietsrouteplanner

Zet je fietstocht, middagrondje of route naar je opdrachtgever online uit.

  • Fietsrouteplanner Fietsersbond | Fietsersbond | Website (desktop) of App (iOS) of App (Android) | De fietsrouteplanner van onze eigen Fietsersbond is vernieuwd. Als navigatie-app inmiddels populairder dan Google, en veel beter ingespeeld op fietsers, fietspaden en fietsroutes. Voordelen: geen abonnement of account nodig en volledig toegespitst op het Nederlandse wegennet, fietspadennet en LF- en knooppuntennet. Bepaal start- en eindpunt (voer adressen in, zoals een ns-station), kies een profiel (zoals ‘makkelijk doorfietsen’, ‘natuurroute’ of ‘autoluwe route’) en de planner genereert een route. Door via-punten in te voeren kun je de route beïnvloeden. In de app-versie start je daarna direct de navigatie (met route-aanwijzingen of op de online kaart), in de desktop-versie genereer je een gps-track, die je over kunt zetten op je gps.
  • Route.nl | Falk | Website (desktop) of App (iOS) of App (Android) | Er is geen ‘over ons’ te vinden, maar route.nl is opgezet door kaartenmaker Falk, in samenwerking met een reeks partners van uiteenlopende signatuur – variërend van Amstel Bier tot Natuurmonumenten. Het is zowel een platform (routes delen) als een tool (routes maken). Je kunt een groot aantal kant en klare (naar provincie geordende) routes downloaden of met de routeplanner zelf een route uitzetten. Daarvoor moet je wel eerst een account aanmaken of met een bestaand account inloggen – ook voor de routeplanner. De mooi vormgegeven routeplanner-kaart is erg overzichtelijk (niet verwonderlijk, Falk is kaartenmaker) maar alle routefunctionaliteit leunt zwaar op het fietsknooppuntennetwerk, waardoor je vrijheid bij het routes plannen/uitzetten beperkt is. De website vindt een ad-blocker in je browser niet leuk, als bezoeker wordt je stevig gestalkt door meldingen en pop-ups om een premium (advertentie-vrij) betaald lidmaatschap aan te gaan.

Fietskaarten

Fragment van de OFM-kaart van Rome en Vaticaanstad. Met de finale-track van de Benjaminse-route daarnaartoe (alsof iemand…).

Routable digitale fietskaarten voor gps-navigatie of voor gebruik met desktop-apps.

  • OpenFietsMap | Website | Routable (= geschikt om gps-routes op uit te zetten) fietskaarten voor Garmin gps-en en Garmin desktop-apps zoals BaseCamp. Met een groot detailniveau, regelmatig geüpdate en helemaal gratis en zonder account te downloaden. Beter wordt het echt niet. Er is geen catch, geen donatie-wall die na een paar klikken in beeld komt, zelfs geen advertenties. Van fietsers – voor fietsers, een grote ‘bravo’ voor iedereen die daaraan meewerkt. Gebaseerd op open source OpenStreetMap kaarten (OpenFietsMap is daar een variant op) en regelmatig geüpdate door een community van vrijwilligers. Ik gebruik ze al jaren naar grote tevredenheid. Er zijn kaarten van onder meer de Benelux, Duitsland, Benelux + Duitsland, de Alpen en Europa (verdeeld in 7 zones om de gps-bestanden niet te groot te laten worden).

Weer of heen

Vervoer terug naar huis of juist naar het startpunt van je fietstocht.

Een lange route fietsen is iets geweldigs, maar daarna moeten je fiets en jij ook weer terug. Vliegen binnen Europa is onnodig milieubelastend en, zeker als er alternatieven zijn, niet meer verdedigbaar. Die alternatieven zijn er.

  • Camino Fietstransport | Website | Camino (Spaans voor ‘pelgrimsroute’) brengt je fiets naar het startpunt van je tocht of komt ‘m op het eindpunt ervan ophalen. Deze service bestaat voor bestemmingen in Frankrijk, Italië, Noord- en Midden-Spanje en Noord- en Midden-Portugal en lijkt het hele jaar door beschikbaar. Je laat je fiets achter op een oppikpunt, slaapt daar een nacht (dat is de deal met de camping of het hotel dat de oppik-/parkeerservice levert) en neemt de trein terug. Je fiets wordt opgehaald en na uiterlijk twee weken thuis afgeleverd. Tegen een meerprijs kun je ook je fietsbagage achterlaten en thuis laten bezorgen. Kosten vind je hier.

Noot: Soetens is de bekendste (en eerste) aanbieder van een fietsophaal- en brengservice. Uit reacties op fora komt echter het beeld naar voren van een bedrijf dat nog wel bestaat, maar niet of nauwelijks actief meer is. Camino Fietstransport, mede opgericht door een zoon van Soetens, is wel actief en op dezelfde leest geschoeid – met vergelijkbare diensten, prijzen en partners. Bij een keuze uit deze twee is Camino het paard waarop ik zou wedden.

2 reacties

  1. Handig die links. Mag ik een aanvulling doen Piet, namelijk route.nl. Daar staan de fietspaadjes (rode stippellijntjes) en knooppunten mooi op. Ook geeft deze wel de goede straatnamen weer en is het duidelijk welke omgeving je fietst. Ook te combineren met gps. Hartelijke fietsgroet uit Twente.

Geef een antwoord

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.