Laat voor het eten

Fietsverhalen en fietsinformatie

Naar Stavanger

Foto hierboven: Noorse fjellen en Zweedse fjällen in het grensgebied tussen de twee landen, ten westen van Vilhelmina, Zweden. Elsbeth fietst hier voorop (met Dirk in de buik) tijdens een zomerse bagage-fietstocht.

Een aanloop is begonnen. Als alles goed gaat fiets ik in april 2023 van Amersfoort naar Stavanger aan de Noorse zuidwestkust. Geen voor de hand liggend traject, wel de kans om letterlijk en figuurlijk mijn eigen weg te gaan.

Tunnelsymposium

Elke twee jaar organiseert het Zweedse equivalent van TNO, RISE, een internationaal symposium over tunnelveiligheid, het ISTSS. Drie dagen lang houden wetenschappers en praktijkmensen lezingen waarin ze nieuwe kennis en ervaringen presenteren. Per spreker 20 minuten, kort en heel krachtig, waardoor ik in die drie dagen een schat aan nieuwe kennis en inzichten opdoe over m’n vakgebied: tunnels. Het symposium is steeds op een andere plaats, dus in de afgelopen tien jaar was ik in Frankfurt, New York, Marseille, Montréal en Borås. In 2020 verviel het symposium (covid), in 2021 was het daarom online. In 2023 wordt het in Stavanger gehouden, van 26-28 april. Ik ga er naartoe fietsen.

Elsbeth filtert water op een tocht in het Glaskogen Naturreservat, in de buurt van Arvika (Zweden).

M’n eigen weg

Ik had ook met boot en trein kunnen gaan, zoals ik deed naar Frankfurt, Marseille en Borås (vliegen op korte afstanden is nergens goed voor), maar in het fietsplan komt veel samen. Ik kijk uit naar een wat langere route die ik zelf heb uitgezet. Waarop ik m’n eigen weg ga en voor meer avontuur kan kiezen. De meeste fietsroutes gaan naar het zuiden, in het noorden ligt een grote liefde van me.

Heimwee

Ik heb al langer het plan om in de staart van de winter door Scandinavië te fietsen. In april zal er nog op veel plaatsen sneeuw liggen, zeker langs de hoge wegen in Noorwegen. Tegelijkertijd zijn de dagen al lang en de zon sterk genoeg. De groen-met-witte Zweedse bossen zullen tot leven komen in de voorjaarszon. Bossen waarin ik overal mag kamperen en waarin er nog geen muggen zijn – die komen pas in juni. ’s Nachts zal het aangenaam koud zijn, ’s morgens moeten de handschoenen aan, in de ICA ga ik op zoek naar de Skagenröra, de dillkaviar en de müsli frukt. Terwijl ik dit typ heb ik heimwee. Zweden is mijn land sinds ik er voor het eerst kwam, heel veel keren geleden. Ik voel me ermee verbonden, ik heb het land lief als een vriendin waarmee ik zoveel heb meegemaakt dat het gevoel dieper gaat dan een vakantieliefde. Als alles goed gaat zal ik je komend jaar kunnen vertellen waarom.

Het plan

Het plan is om drie weken te fietsen, daarna het symposium van drie dagen en daarna in twee dagen terug naar huis. Dat laatste heb ik uitgezocht en is erg eenvoudig: trein Stavanger-Kristiansand (via vy.no, 3 uur, fiets kan mee), daarna de boot Kristiansand-Eemshaven. Om het gevoel te krijgen langer weg te zijn wil ik een vergelijkbare afstand fietsen als naar Rome. Ik mik op zo’n 2000 kilometer fietsen, gemiddeld zo’n 100 per dag (in Duitsland en Denemarken meer, op klimdagen in Noorwegen minder) met een enkele rustdag. Ik heb in april genoeg uren daglicht (na de equinox op 20 maart worden de dagen langer naarmate je verder naar het noorden gaat), grofweg van 06:00 uur tot 21:00 uur (dat kun je hier checken), dus als ik ’s avonds wat langer door wil hoeft dat niet in het donker.


De voorbereiding

September en oktober 2022: de route

M’n planning van een nieuwe tocht laat ik beginnen met de tracks, de gps-lijntjes die me over de route leiden. Naar Rome maakte ik ze aan de hand van de kaarten en de aanwijzingen in de routegidsen. Naar Stavanger maak ik de tracks en verzin ik ook de route. Als ik de tracks eenmaal heb, weet ik hoe lang de tocht gaat worden en hoeveel dagen ik daarvoor nodig heb. Dan kan ik de tocht in de agenda zetten en de terugreis met trein en boot gaan regelen.

Route en tracks dus. Als ik BaseCamp opstart en de kaart van Noordwest-Europa op m’n scherm zet ben ik Harry Potter die in Diagon Alley langs de winkels loopt waar voor een tovenaar alles te krijgen is. De meest fantastische en onwaarschijnlijke dingen, voor avonturen die je gezien moet hebben om ze te geloven. Ik ben dat kind van zes, ’s morgens op de dag van het schoolreisje.

Ik ga al fantaserend over de kaart richting het noorden. Waar ga ik langs, waar moet ik langs. Om dingen te zien waar ik benieuwd naar ben, waar verhalen aan vast zitten, waar oude en jonge geschiedenis werd geschreven, soms die van mezelf.

Voor het gemak starten beide alternatieven in Hamburg.

Paaltjes
Tussen voordeur en Stavanger zijn de mogelijkheden enorm, dus ik moet paaltjes slaan die afbakenen wat ik wel en niet ga doen. Er zijn dingen die ik zo graag wil dat er niet over te onderhandelen valt. Die staan vast:

  • Ik wil zoveel mogelijk fietsen om de landen te beleven en de overgangen ertussen te ervaren. Aan een veerboot hier en daar ontkom ik niet, maar alleen waar dat niet anders kan.
  • De route mag niet langer zijn dan 2100 kilometer, zodat ik die in drie weken kan fietsen. Inclusief een paar rustdagen, het symposium en de terugreis wil ik niet langer dan vier weken van huis zijn.
  • Ik wil zo lang mogelijk door Zweden fietsen. M’n band met Zweden is veel sterker dan die met Denemarken, het landschap is wilder, het fietsen een groter avontuur (die liefde komt nog aan bod). Tussen Noord-Duitsland en Göteborg kies ik daarom niet voor een route via Jylland (het Deense vasteland), maar voor een route via Sjælland (het Deense eiland waarop Kopenhagen ligt) en de westkant van Zweden.

Maar kan dat, die combinatie? Op Google Maps voer ik Amersfoort en Stavanger in als begin- en eindpunt, kies voor ‘fiets’ en schuif dan de routelijn zodanig dat hij bovenstaande uitgangspunten volgt. Google komt aan zo’n 1800 kilometer, met de keuze van kleinere wegen worden dat er waarschijnlijk tweehonderd meer. Ik heb m’n antwoord. Ja, het kan. Nu de grote lijn van de route staat, kan ik de echte route daartussen gaan uitzetten. Ik ga de tracks maken.

(wordt vervolgd)

Geef een antwoord

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.